Löydä “Sweet spot” - kasvata katetta

Mitä olisit valmis maksamaan pullosta vettä aavikolla?

Kun kyseessä on elämän ja kuoleman tilanne, tekisit mitä vain pysyäksesi hengissä. Antaisit vaikka kaikki rahat pankkitililtäsi. 

Joku saattaisi miettiä, että tämä on liian radikaali lähestymistapa hinnoittelun optimointiin, mutta ei missään nimessä ole. Jokaisella yrityksellä on asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan samasta palvelusta eri hintaa. Tietyt asiakkaanne ovat valmiita maksamaan vaikka 20% enemmän, joka saattaa tarkoittaa kolminkertaista katetta. Silti palvelevan yrityksen resurssien kohdistaminen ei välttämättä ole optimoitu sen mukaan, mitkä yrityksen asiakkaista ovat valmiita maksamaan eniten saamistaan tuotteista ja palveluista. 

Vastaamalla tähän kysymykseen löydät tiesi hunajapurkille

pablo (9).png

Jos ja kun tämä on selvillä, niin oletteko segmentoineet asiakkaanne sen mukaan, kuinka paljon arvoa pystytte heille tuottamaan? 

Tämän segmentoinnin perusteella pyramidin huipulta pitäisi löytyä tärkein asiakkaanne. Kun pystytte määrittelemään täydellinen asiakasprofiilinne, se on yhtä kuin teidän Sweet-spot, eli hunajapurkkinne. Hunajapurkkinne koostuu niistä asiakkaista, joka teidän tarjoomallanne ja tarinallanne on helpoin houkutella asiakkaiksi, ja jotka sen lisäksi ovat vielä valmiita maksamaan eniten siitä mitä teillä on heille tarjota.


 

My title