Ratkaisu Social Selling ROI:n laskemiseen

Yksi myyjän tärkeimmistä ominaisuuksista on se, että hän pystyy hahmottamaan tuloksen ja panoksen korrelaation. Eli sen, kuinka paljon ja mitä pitää tehdä, jotta pääsee tavoitteeseen.  

Tällä hetkellä jokainen myyjä arvioi, miten hänen työaikaa kannattaa käyttää (toivottavasti myös esimies osallistuu tähän aktiivisesti). Kokemuksen myötä on helpompi hahmottaa, mikä tuottaa myyntiä ja mikä on turhaa ajankäyttöä. Parhaat myyjät metsästävät aina seuraavaa kauppaa ja “grindaavat” kauppoja maaliin. Ei ihme, että sosiaalisen median hyödyntäminen vaikuttaa monelle konkarille pelkältä hötöltä. Somessa tykkäillään ja kommentoidaan. Se tuntuu jäävän liian irtonaiseksi kaupanteosta. 

CRM:stä taas näkee, mitä kauppoja työstetään ja mitä toimenpiteitä niiden eteen tehdään. Konkretiaa! 

Ratkaisu: SoMe ja CRM-datan yhdistäminen

Todellinen myyntiputki saadaan parhaiten hahmotettua, jos kytkemme sosiaalisen median aktiviteetit kauppojen voittamiseen ja nykyasiakkuuksien hoitomalliin. Näin myyjä ja myynnin esimies pystyvät aidosti katsomaan, minkälainen tekeminen tuottaa tulosta ja näin on myös helpompi kehittää myyjän tuloksellista social selling -osaamista. 

Tässä viime viikolla ilmestynyt artikkeli aiheesta: Linkedin starts piping sales data to Salesforce and Dynamics. 

My title