Markkinointi syö myyjän tehtäviä (ja se on hyvä asia)

On ihan sama katsotaanko B2C- vai B2B-yrityksiä:  asiakas ohjaa ostamistaan!  Valta siirtyy koko ajan enemmän ostajalle, joka oppii uusia tapoja jatkuvasti. Tämä älykäs ja ohjaava asiakas kuristaa myyjän perinteiset toimintatavat hengiltä.

Kaikki myynnissä muuttuu - vai muuttuuko?

Henkilökohtainen myynti on erittäin tehokasta vaikuttamista. Mutta niinhän markkinointikin on tänä päivänä - oikein toteutettuna. Voiko siis olla, että osa siitä, mitä henkilökohtaisessa myynnissä on aina toteutettu vain muuttaa muotoaan markkinoinniksi?

Vaikutuskeinot muuttuvat 

Myyjiä ei helposti enää päästetä kylään, mutta fakta on se, että meillä on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa asiakkaaseen henkilökohtaisella tavalla kuin koskaan aikaisemmin. Asiakkaiden löytämiseen, houkuttelemiseen ja kasvattamiseen pystyy rakentamaan asiakkaita ohjaavia polkuja käyttämällä sosiaalisen median kanavia, verkkosivuja, sähköpostia, applikaatioita, asiakasportaaleja, podcasteja, blogeja ja videota - and the list goes on...

Markkinointi on vaikuttamista ja vaikuttaminen on myyntiä. 

Asiakaslähtöinen osaa markkinoinnin 

On aika selvä korrelaatio: ne yritykset, jotka auttavat eniten asiakkaitaan, tekevät enemmän kauppaa. Hyvä markkinointi auttaa asiakkaita saavuttamaan omat tavoiteensa tai saavuttamaan paremman elämän tavalla tai toisella. 

Myyntiorganisaation asennon korjaaminen myymisestä auttamiseen ei olekaan kaikille niin helppo tehtävä, mutta tämä muutos on pakko tehdä, jos haluaa tällä aikakaudella vaikuttaa asiakkaisiin markkinoinnin keinoin. 

Jokainen voi aloittaa markkinoinnin kehittämisen vastaamalla tähän: oletteko kumppani joka auttaa vai toimittaja joka myy tuotteita ja palveluita? Miten asiakas vastaisi tähän? 

Myynnin tehostaminen lähtee markkinoinnista 

Jos haluat kehittää myyntiorganisaation tuloksia tällä asiakkaan aikakaudella, lähde liikkeelle asiakaslähtöisestä markkinoinnista - se on myyntiä!
 

My title