Kolme tapaa nostaa tulosta

Maailman muokkautuminen digitaaliseksi yhteiskunnaksi on luonut jokaiselle toimialalle mahdollisuuksia ja uhkia. Tämä näkyy siinä, että digitaalinen aikakausi tappaa ja tuo uusia yrityksiä ja bisnesmalleja jatkuvasti esille. Tai siis - fiksut ihmisethän ne esille tuovat!

Se vauhti ja voima millä aivan uudet yritykset ravistelevat perinteisiä toimialoja on hurja.

On ollut huikeaa seurata Suomessa esimerkiksi OPn vauhtia tuoda uusia bisneksiä markkinalle. Globaaleja toimialaravistelijoita aivan omassa luokassa ovat taas Google, Uber, Facebook, AirBnB, Netflix ja Amazon. Elämme mielenkiintoisia aikoja! 

Tämä digitaalinen aikakausi on mielenkiintoinen mutta vaikea 

Vaikea, koska aikaisemmin oli helpompi miettiä oman bisneksen kehittämistä ja benchmarkata muita toimialoja, koska vaihtoehtoja kehittämisen näkökulmasta oli vain vähän. Nyt vaihtoehtoja kehittää liiketoimintaa on satoja kertoja enemmän kuin koskaan aikaisemmin, kiitokset digitalisaatiolle. Resurssit kehitystyöhön voi hukata nopeasti tekemällä satunnaisia kokeiluja ilman punaista lankaa ja pitkän tähtäimen suunnitelmaa.

Kaiken monimutkaisen yksinkertaistaminen tuo selkeyttä ja auttaa ajattelua. Luin kirjan nimeltä Leading Digital, joka yksinkertaistaa bisnesmahdollisuudet kolmeen pääkategoriaan. Kirjoitan muutamia kommentteja liittyen jokaiseen näihin kolmeen osa-alueeseen.

  1. Asiakaskokemus

  2. Operatiivinen tehokkuus

  3. Bisnesmalli

 Lähde: http://labs.sogeti.com/leading-digital-in-9-graphs/

Lähde: http://labs.sogeti.com/leading-digital-in-9-graphs/

Asiakaskokemus

Moni on sitä mieltä, että asiakaskokemus on ainoa kestävä ja erottava tekijä, kun kaikki tuotteet ja palvelut näyttävät samoilta, ja jos eivät vielä näytä, niin hyvin nopeasti ne kuitenkin kopioidaan. Jos asiakaskokemuksen tasoa pystyy nostamaan asiakkaiden elinkaaren jokaisessa vaiheessa, niin yritys pystyy maksimoimaan myyntiä asiakkaille ja varmistamaan, etteivät asiakkaat siirry kilpailijoille. Kun kääntää asiakaskokemuksen kehittämisen hyödyt euroiksi, se ei kuulostakaan niin pehmeältä asialta, kun miltä moni sen saa kuulostamaan.

 

Operatiivinen tehokkuus

Kuinkakohan paljon manuaalista työtä joka päivä tehdään 1000 henkilön organisaatiossa?  

Markkinointi, myynti, myynnin tuki, asiakaspalvelu, tuotanto ja assistentit. Jokaisen rooliin sisältyy tietyn verran manuaalista työtä.  Pelkkään johdon raportoimiseen menee varmasti useita henkilötyöpäiviä viikossa!

Mitä jos 50 % tästä manuaalisesta työstä saadaan karsittua pois?

Operatiivisen tehokkuuden teknologiaratkaisut puristavat kaiken tehon irti organisaatiosta. On vain ajan kysymys, milloin kaikki manuaalinen ja rutiininomainen työ, sekä fyysinen että ajatustyö automatisoidaan roboteilla ja ohjelmistoilla. Siihen voi joko lähteä mukaan tai odottaa, kun muut menevät ohi.

 

Bisnesmalli

 Omistaminen on out. Servitization on sana, joka kuvaa hyvin mitä monella toimialalla on tapahtumassa. Asiakkaat eivät halua omistaa tuotteita - he haluavat maksaa hyödyn ja käytön mukaan, eli toisin sanoen vuokrata niitä.

 Tämä muutos on nähty softabisneksessä kun Salesforce.com lähti ensimmäisenä myymään Enterprise-ohjelmistoa lisenssimallilla. Pienet ja isot yritykset käyttävät nyt samaa ohjelmistoa, ja käyttöä voi skaalata ylös ja alas tarpeen mukaan. Näin vältytään massiivisilta IT-projekteilta.

Elokuvia ei tarvitse ostaa, on Netflix. Autoa ei tarvitse, on Uber. Musiikkia ei tarvitse ostaa, on Spotify.

Kaikesta syntyy dataa ja data luo liiketoimintamahdollisuuksia.

 

Fokus tuo tuloksia

Nämä kolme osa-aluetta ovat eri kehityspolkuja, joilla voi erottua kilpailijoista. Kaikkea kolmea voi kehittää samanaikaisesti ja varmasti koko ajan pitää miettiä jokaista osa-aluetta, mutta aitoa transformaatiota on vaikea saada aikaiseksi, jos ei fokusoida tiettyyn asiaan täydellä höyryllä.

Hyvänä esimerkkinä pidän KONE:tta, joka keskittyy nyt seuraavat kolme vuotta asiakaskokemukseen. Heidän kolmen vuoden strategiajakson teema on “Menestymme asiakkaan kanssa”.

My title