Yrityksesi pahin kasvun este on laiska myynnin johtaminen

Yrityksesi pahin kasvun este on laiska myynnin johtaminen

Kysyin eräältä myyntijohtajalta kehitysprojektimme alussa, mitä tapahtuu, jos myyjä ei onnistu saavuttamaan tavoitteitaan. Myyntijohtajan tyhjentävä vastaus: “Ei kai mitään, se varmaan tuntuu myyjän lompsassa?”

Kuulin eräässä toisessa yrityksessä, että myyjä valitteli motivaation puutetta. Myyntijohtajan ehdotus: “Katsopa, miltä se sun pankkitili näyttää, eiköhän sieltä sitä motivaatiota ala löytymään.”

Nämä pari esimerkkiä avaavat hieman karua totuutta monen suomalaisen organisaation myyntijohdon nykytilasta. Tunnen toki myös paljon loistavia myyntijohtajia, mutta aivan liian monessa organisaatiossa myynnin johtaminen on passiivista numeroiden seuraamista eikä aktiivista myynnin ja myyjien kehittämistä.

Asiakkaan aikakaudella passivoituminen on menestymisen suurin virhe

Asiakkaan aikakaudella passivoituminen on menestymisen suurin virhe

Viime vuosina monet ovat alkaneet uskomaan, että myyjän rooli Googlen, verkkokaupan ja sosiaalisen median takia vähenee — ja että tilaukset todella vain tippuvat aktiivisesti odottavan syliin. Tämän myötä monet myyjät sekä myynti- ja markkinointiorganisaatiot ovat passivoituneet — asiakkaille ei viitsitä (uskalleta) soittaa, kun puhelimeen “ei kuitenkaan vastata”.

Totuus on toinen.