Strateginen Kumppani -tason myyjä saa kiireisen päättäjän kiinni

”Parhaimmillaan on tullut 17 soittoa tuntemattomista numeroista yhden palaverin aikana”

Näin kertoi eräs toimitusjohtaja, jota haastattelin #StrateginenKumppani -kirjaani.

On turha kuvitella, että tämä kiireinen henkilö ehtisi soittaa kaikille takaisin, saati tutkia Finderilla kuka tuntemattomien puheluiden takana mahtaa olla.

Huonot myyjät soittelevat, mutta parhaat lähestyvät monikanavaisesti. Myyjän ammattitaitoon kuuluu tänä päivänä kyky kiteyttää asiansa houkuttelevasti myös kirjalliseen muotoon. Henkilökohtaiset kanavat, kuten WhatsApp, tekstiviesti tai ääniviestit nähdään positiivisena tapana erottua pelkistä soittelijoista. Hyvin muotoiltu, personoitu viesti parantaa mahdollisuuksia saada toimitusjohtaja vastaamaan myös puhelimeen – tai jopa soittamaan myyjälle itse takaisin.

Näin eräs tj neuvoi: “Jätä ääniviesti vastaajaan tai tekstiviestin – kun jätät viestin, jää siitä psykologinen “velvoite” reagoida.”

Strateginen kumppani ei selittele miksi ei saa ylintä johtoa kiinni, hän löytää kyllä keinot.