Onko perinteisen tuotemyyjän aika pian ohi?

Verkkokauppa, markkinoinnin automaatio ja tekoäly yhdistettynä ovat sellainen kombinaatio, ettei perusasioiden tilaaminen vaadi enää lähitulevaisuudessa myyjää asiakkaan ostoprosessin edistämiseksi - osalla toimialoista myyjiä ei tarvita enää nytkään pienten tilausten tekemiseen.

Tässä kuvassa karkea jako eritasoisista myyjistä, ja millä asiakkaan organisaatiotasolla heidän lähestymistapansa on relevantti.

Tuotemyyjä ja strategisena kumppanina toimiva korkean lisäarvon myyjä suhtautuvat molemmat myyntityöhön hyvin eri tavoin.

Tuotemyyjä menee tuote edellä, sillä uskoo että vain tuote tai palvelu itsessään tuottaa arvoa.

Strateginen kumppani ennustaa asiakkaan tarpeita ja tulevia ongelmia. Hän tietää olevansa itse tärkeä osa yhteistyön arvoa asiakkaan silmissä.

Moni tuotemyynnin parissa tekevä myyjä pystyy kehittymään konsultatiivisempaan suuntaan ja moni joutuu nykyään pakosta hoitamaan pienempiä kauppoja ja he tekevät hallinnollista työtä vaikka eivät haluakaan. Tämä johtuu siitä ettei heidän organisaationsa ole vielä rakentanut IT-infraa ja uusia rooleja, joiden avulla myyjän työ vapautuisi korkeamman arvon työhön.

Jos haluatte, että myyjänne kiipeää tätä pyramidia ylöspäin on satsattava näiden asioiden kuntoon laittamiseen.